W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Oficjalna strona BIP
 - Otwiera się w nowym oknie

Biuletyn Informacji Publicznej Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Wróć

Strategia rozwoju APS na lata 2021-2030

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej swoje dziedzictwo wywodzi z tradycji założonego przez Marię Grzegorzewską w 1922 roku Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej. Podczas ponad stuletniego funkcjonowania Uczelnia jest miejscem poszukiwania prawdy, przekazywania wiedzy i pielęgnowania kultury. Wypełniając te nadrzędne ramy oraz uwzględniając rodzaj zaspokajanych potrzeb społecznych, funkcjonowanie naszej Uczelni należy traktować w kategoriach posłannictwa.

Misją Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, zgodnie z przesłaniem patronki Uczelni: „nie ma kaleki – jest człowiek” (Grzegorzewska, 1967)*, jest przygotowanie pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów pracujących na rzecz osób wymagających wsparcia, w duchu poszanowania ich ludzkich i obywatelskich praw, zrozumienia i akceptacji dla odmienności, traktowania niepełnosprawności jako niezbywalnego elementu ludzkiej kondycji oraz włączania osób z niepełnosprawnościami w życie społeczeństwa na zasadzie równoprawnych obywateli.

W podobnym duchu tolerancji i sprzeciwu wobec wszelkich form dyskryminacji kształceni są i będą wszyscy studenci naszej Uczelni, przygotowujący się do zawodów określanych mianem zawodów zaufania społecznego. Intencją APS jest wykształcenie światłych i twórczych profesjonalistów, dbających zarówno o rozwijanie własnej osobowości, zainteresowań naukowych i umiejętności praktycznych, jak i troszczących się o wszechstronny rozwój osób i środowisk, na rzecz których będą pracować. Akademia jako wspólnota studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników dostarcza wzorce dobrych obyczajów w życiu akademickim i publicznym, a jej absolwenci spełniają wysokie normy etyczne.

Jako ośrodek akademicki Uczelnia nieustannie rozwija swój potencjał naukowy i dydaktyczny, wzbogacając nurt badań podstawowych i aplikacyjnych oraz doskonaląc warsztat dydaktyczny. Pełni również służebną rolę wobec środowiska lokalnego, systematycznie poszerzając wachlarz usług edukacyjnych i terapeutycznych, oferowanych zarówno przez nauczycieli akademickich, jak i studentów – wolontariuszy.

W perspektywie rozwoju Akademia aspiruje do roli wiodącego krajowego i europejskiego centrum wymiany myśli i idei w zakresie nowoczesnej pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz nauk społecznych, zorientowanych na profesjonalne wspieranie osób z różnego rodzaju trudnościami wynikającymi ze stanu zdrowia i sytuacji społecznej.

Za skrótem APS kryje się wieloletnia tradycja w realizacji ważnych dla naszej misji wartości, które dziś odczytujemy jako:

A – akceptacja
P – partycypacja
S – solidarność społeczna

*Grzegorzewska M. (1967). Przemówienie na zakończenie roku akademickiego 1965/66 wygłoszone 24 VI 1966 w Instytucie Pedagogiki Specjalnej. Szkoła Specjalna, T. XXVIII, nr 3, s. 200–201.

Misja Akademii w polskim języku migowym:

Informacja o APS w języku migowym (ETR):

Strategia rozwoju APS 2021-2030

Załączniki:

Podmiot udostępniający: Karol Brunejko
Wytworzył: Karol Brunejko
Data wytworzenia: 23.12.2020
Opublikował w BIP: Karol Brunejko
Data opublikowania: 03.03.2021 13:05
Liczba pobrań: 419
Wytworzył: Karol Brunejko
Data wytworzenia: 23.12.2020
Opublikował w BIP: Karol Brunejko
Data opublikowania: 20.01.2021 13:27
Ostatnio zaktualizował: Karol Brunejko
Data ostatniej aktualizacji: 03.03.2021 13:05
Liczba wyświetleń: 7