Strategia rozwoju APS na lata 2021-2030
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej swoje dziedzictwo wywodzi z tradycji założonego przez Marię Grzegorzewską w 1922 roku Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej. Podczas ponad stuletniego funkcjonowania Uczelnia jest miejscem poszukiwania prawdy, przekazywania wiedzy i pielęgnowania kultury. Wypełniając te nadrzędne ramy oraz uwzględniając rodzaj zaspokajanych potrzeb społecznych, funkcjonowanie naszej Uczelni należy traktować w kategoriach posłannictwa.
Misją Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, zgodnie z przesłaniem patronki Uczelni: „nie ma kaleki – jest człowiek” (Grzegorzewska, 1967)*, jest przygotowanie pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów pracujących na rzecz osób wymagających wsparcia, w duchu poszanowania ich ludzkich i obywatelskich praw, zrozumienia i akceptacji dla odmienności, traktowania niepełnosprawności jako niezbywalnego elementu ludzkiej kondycji oraz włączania osób z niepełnosprawnościami w życie społeczeństwa na zasadzie równoprawnych obywateli.
W podobnym duchu tolerancji i sprzeciwu wobec wszelkich form dyskryminacji kształceni są i będą wszyscy studenci naszej Uczelni, przygotowujący się do zawodów określanych mianem zawodów zaufania społecznego. Intencją APS jest wykształcenie światłych i twórczych profesjonalistów, dbających zarówno o rozwijanie własnej osobowości, zainteresowań naukowych i umiejętności praktycznych, jak i troszczących się o wszechstronny rozwój osób i środowisk, na rzecz których będą pracować. Akademia jako wspólnota studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników dostarcza wzorce dobrych obyczajów w życiu akademickim i publicznym, a jej absolwenci spełniają wysokie normy etyczne.
Jako ośrodek akademicki Uczelnia nieustannie rozwija swój potencjał naukowy i dydaktyczny, wzbogacając nurt badań podstawowych i aplikacyjnych oraz doskonaląc warsztat dydaktyczny. Pełni również służebną rolę wobec środowiska lokalnego, systematycznie poszerzając wachlarz usług edukacyjnych i terapeutycznych, oferowanych zarówno przez nauczycieli akademickich, jak i studentów – wolontariuszy.
W perspektywie rozwoju Akademia aspiruje do roli wiodącego krajowego i europejskiego centrum wymiany myśli i idei w zakresie nowoczesnej pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz nauk społecznych, zorientowanych na profesjonalne wspieranie osób z różnego rodzaju trudnościami wynikającymi ze stanu zdrowia i sytuacji społecznej.
Za skrótem APS kryje się wieloletnia tradycja w realizacji ważnych dla naszej misji wartości, które dziś odczytujemy jako:
A – akceptacja
P – partycypacja
S – solidarność społeczna
*Grzegorzewska M. (1967). Przemówienie na zakończenie roku akademickiego 1965/66 wygłoszone 24 VI 1966 w Instytucie Pedagogiki Specjalnej. Szkoła Specjalna, T. XXVIII, nr 3, s. 200–201.
Misja Akademii w polskim języku migowym:
Informacja o APS w języku migowym (ETR):
Strategia rozwoju APS 2021-2030
Wytworzył: | Karol Brunejko |
---|---|
Data wytworzenia: | 23.12.2020 |
Opublikował w BIP: | Karol Brunejko |
Data opublikowania: | 20.01.2021 13:27 |
Ostatnio zaktualizował: | Karol Brunejko |
Data ostatniej aktualizacji: | 03.03.2021 13:05 |
Liczba wyświetleń: | 7 |